Centraal Station Dordrecht< Terug

Contactgegevens

Centraal Station Dordrecht
Stationsplein 1
3311 JV DORDRECHT

Groep

Bezienswaardigheden, Vervoerbedrijven

Type

Monument, Trein

Omschrijving

Het evenwijdig aan het spoor staande stationsgebouw van Dordrecht is 108 meter lang en is gebouwd als zogeheten Waterstaatstation 1e klasse waarvan er slechts twee zijn gebouwd. Het van 1871-1872 daterende station kan zowel zijn ontworpen door de bouw- en werktuigbouwkundige K.H. van Brederode als door architect N.J. Kamperdijk, die destijds voor meerdere stations van de H.IJ.S. de ontwerpen leverden. Het gebouw heeft de kenmerken van de voor veel stationsgebouwen uit die tijd gangbare Rondbogenstijl. De diverse bouwdelen staan onder zadelen schilddaken, die oorspronkelijk waren gedekt met zinken roeven. De gevel van de linker uitbouw, die oorspronkelijk de toiletruimtes bevatte, is in de loop der jaren vervangen door een nieuwe, vergrote gevelopening. Het interieur van het stationsgebouw is voor een deel in de oorspronkelijke staat bewaard†gebleven. De hal is breed, maar ondiep en wordt voorzien van daglicht door de 18 gevelopeningen in de voorgevel. De perronoverkapping is in 1900 door de Dordtse firma Van Dorsser & Terhorst vervaardigd en is een stalen draagconstructie. De overkapping bestaat uit een ijzeren constructie van geklonken en gewalst ijzer waarop een houten zadeldak ligt. In 2011 is het station verbouwd. De entree naar de perrons, bij de bushaltes,†is voorzien van een nieuwe overkapping. De commerciŽle ruimtes voor winkels zijn opnieuw herbouwd en de kaartautomaten zijn verplaatst. Aan de kant van de fietsenstalling zijn roltrappen geplaatst waar eerst nog vaste trappen stonden. Ook is het bordes aan de voorkant van het station vernieuwd.

Overige informatie

Accommodatie
Soort gebouw
Monumentaal Pand
Bouwstijl accommodatie
waterstaatstijl
Bouwjaar
1871
Zien, Doen & Beleven
Type monument
bedrijfsgebouw

Locatie op kaart

  • print